După șase ani de anchetă, DNA a finalizat rechizitoriul în dosarul Tel Drum, și l-a trimis în judecată pe fostul lider PSD, Liviu Dragnea, și fost președinte al Consiliului Județean Teleorman.

Tribunalul București îl va judeca, alături de alți inculpați, pentru acuzații de constituire a unui grup infracțional organizat și abuz în serviciu. Asta după ce a fost acuzat că ar fi favorizat ilegal compania de drumuri din Alexandria, pentru obținerea unor contracte cu încălcarea legii, inclusiv prin finanțare cu fonduri europene. Prejudiciul, susține DNA, pentru care Liviu Dragnea, Teldrum și ceilalți inculpați vor trebui să dea socoteală, este de aproximativ 100.000.000 de lei. Direcția Națională Anticorupție a trimis în judecată dosarul Tel Drum, în decembrie 2017. Anchetatorii spun că, în 2015, șefii companiei Tel Drum din Alexandria, ar fi obținut fonduri europene nerambursabile, ilegal, pentru cumpărarea unei stații mobile de mixturi asfaltice. Ca să primească banii, susțin procurorii, cei trei suspecți ar fi trucat licitația prin care trebuia cumpărat utilajul, astfel încât câștigătoare să iasă o anumită firmă. După ce firma a câștigat, Tel Drum a plătit mai multe servicii care nu erau necesare. Procurorii dau ca exemplu serviciile de amenjare a terenului pe care trebuia montat utilajul. S-au plătit 200.000 de lei, cu toate că locul respectiv era deja betonat. În plus, Tel Drum ar fi achitat către aceeași societate „560.000 lei pentru montaj asistență (deși acesta se făcea sub îndrumarea furnizorului principal și cu muncitorii de la Tel Drum SA) și suma de 871.840 lei pentru cheltuieli diverse și neprevăzute”. Practic, susțin procurorii, Tel Drum ar fi majorat artificial prețul uilajului achiziționat prin licitația trucată, pentru a obține mai mulți bani de la Uniunea Europeană. Procurorii anticorupție au pus și sechestru pe conturile firmei Tel Drum pentru recuperarea prejudiciului de aproape un milion de euro și au cerut instanței către care au trimis dosarul, să mențină sechestrul. Tel Drum considera atunci acțiunea DNA ca rău voitoare. În 2017, România ar fi înapoiat, din banii noștri, fondurile europene, pe care Consiliul Județean Teleorman, prin firma „Tel Drum”, le-ar fi fraudat, după cum a stabilit „Biroul European Antifraudă”. Regula ar fi că statul român achită datoria, și abia apoi o recuperează, dacă poate, de la cei responabili. Paguba de 21.000.000 de euro ar trebui plătită acum statului român de către Liviu Dragnea și de ceilalți opt suspecți din dosar, dar și de firma Tel Drum, la care au ajuns banii.Precizările DNA

Prejudiciul depăşeşte 31 de milioane de lei.

Potrivit Direcției Naționale Anticorupție (DNA), procurorii l-au trimis pe Dragnea în judecată, în stare de libertate, pentru săvârșirea următoarelor infracțiuni:

– constituirea unui grup infracțional organizat;

– abuz în serviciu dacă funcționarul public a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit (două fapte);

– instigare la săvârșirea fără vinovăție a infracțiunii de folosirea sau prezentarea cu rea-credință de documente ori declarații false, inexacte sau incomplete, dacă fapta are ca rezultat obținerea pe nedrept de fonduri europene, comisă în forma participației improprii.Cine a mai fost trimis în judecată în dosarul Tel Drum

Au mai fost trimiși în judecată în stare de libertate:

Mugur Bățăuș, la data faptelor funcționar în cadrul Consiliului Județean Teleorman, pentru săvârșirea infracțiunilor de: – constituirea unui grup infracțional organizat, – abuz în serviciu dacă funcționarul public a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit; – complicitate la săvârșirea fără vinovăție a infracțiunii de folosirea sau prezentarea cu rea-credință de documente ori declarații false, inexacte sau incomplete, dacă fapta are ca rezultat obținerea pe nedrept de fonduri europene, comisă în forma participației improprii; – complicitate la abuz în serviciu dacă funcționarul public a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit.

Victor Piperea, la data faptelor funcționar în cadrul Consiliului Județean Teleorman, pentru săvârșirea infracțiunilor de: – constituirea unui grup infracțional organizat; – complicitate la abuz în serviciu dacă funcționarul public a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit.

Marin Predescu, la data faptelor funcționar în cadrul Consiliului Județean Teleorman, pentru săvârșirea infracțiunilor de: – complicitate la săvârșirea fără vinovăție a infracțiunii de folosirea sau prezentarea cu rea-credință de documente ori declarații false, inexacte sau incomplete, dacă fapta are ca rezultat obținerea pe nedrept de fonduri europene, comisă în forma participației improprie; – complicitate la abuz în serviciu dacă funcționarul public a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit.

SC Tel Drum SA, pentru săvârșirea infracțiunilor de: – constituirea unui grup infracțional organizat; – evaziune fiscală, în formă continuată; – complicitate la abuz în serviciu dacă funcționarul public a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit (două fapte).

Persoană fizică, apropiată a primului menționat, acționar majoritar (scriptic) al SC Tel Drum SA, pentru săvârșirea infracțiunii de constituirea unui grup infracțional organizat;

Persoană fizică, la data faptei asociat și administrator al unor societăți comerciale, pentru săvârșirea infracțiunii de constituirea unui grup infracțional organizat;

Persoană fizică, la data faptei reprezentant al unei societăți comerciale, pentru săvârșirea infracțiunii de constituirea unui grup infracțional organizat;

Persoană fizică, la data faptelor reprezentant al SC Tel Drum SA, pentru săvârșirea infracțiunilor de: – constituirea unui grup infracțional organizat; – complicitate la două infracțiuni de abuz în serviciu, cu obținere de foloase pentru sine sau pentru altul;

Persoană fizică, la data faptelor reprezentant al SC Tel Drum SA, pentru săvârșirea infracțiunilor: – constituirea unui grup infracțional organizat; – evaziune fiscală, în formă continuată; – complicitate la abuz în serviciu dacă funcționarul public a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit (două fapte).Ce ar fi făcut Liviu Dragnea

Inculpatul Liviu Nicolae Dragnea ar fi inițiat un grup infracțional organizat din care ar fi făcut parte funcționari din administrația locală, administratori/reprezentanți ai firmei SC Tel Drum SA .

Grupul ar fi acționat în perioada 2001-2017 în scopul de a obține, în mod fraudulos, sume importante din contractele finanțate din fonduri publice (naționale și europene), prin infracțiuni de abuz în serviciu, de fraudare a fondurilor europene, de evaziune fiscală și folosirea de informații ce nu sunt destinate publicității ori permiterea accesului unor persoane neautorizate la aceste informații.

Sub coordonarea și decizia inculpatului Liviu Dragnea, în cadrul grupului, funcționarii publici ar fi acționat în interesul unor societăți private.

Pentru funcționarea grupului ar fi fost necesară privatizarea SC Tel Drum SA, trecerea ei din proprietatea Consiliului Județean Teleorman, prin persoane interpuse, în patrimoniul lui Liviu Nicolae Dragnea, achiziționarea din fonduri publice a unui utilaj special de asfaltare și atribuirea, în mod discreționar, a contractelor de reabilitare a drumurilor din județ către Tel Drum SA.

SC Tel Drum SA ar fi fost principala societate comercială din grup, capitalizată masiv și folosită la obținerea contractelor de lucrări, pentru distribuirea capitalului către celelalte societăți comerciale și membrii grupului, pentru achiziționarea de bunuri mobile și imobile care sunt utilizate de membrii grupului, precum și pentru a transfera dreptul de proprietate asupra bunurilor mobile și imobile către aceiași membri.

Una dintre infracțiunile săvârșite în scopul pentru care a fost constituit grupul ar fi constat în adjudecarea nelegală, de către firma Tel Drum SA, a unui contract de reabilitare a 55 km de drum județean din Teleorman, DJ 701, în valoare de 114.263.011 lei, dintre care suma de 13.772.603 euro provenea din fonduri europene. În acest context, în calitate de reprezentant al Consiliului Județean Teleorman, Liviu Dragnea ar fi emis și semnat hotărâri și dispoziții, cu încălcarea legii, acte indispensabile pentru procedura de atribuire a contractului care, între altele, au inclus o condiție restrictivă ce avantaja SC Tel Drum SA.

Cu ajutorul altor două persoane din grup, respectiv Mugur Bățăuș și Victor Piperea, Dragnea s-ar fi asigurat că firma Tel Drum beneficiază de date confidențiale ce au avantajat-o la obținerea contractului și că în documentele pentru licitație au fost incluse condițiile restrictive, inclusiv cerința ca metoda obligatorie de stabilizare a balastului să fie varianta la rece in situ.

În mod similar, în calitate de reprezentant al Consiliului Județean Teleorman, Liviu Dragnea ar fi făcut demersuri și ar fi contribuit la adjudecarea, de către firma Tel Drum SA, a unui contract de reabilitare a peste 50 km din DJ 506, un alt drum județean din Teleorman, în valoare de 62.482.442 lei, dintre care suma de 6.930.138 euro provenea din fonduri europene.

În vederea finanțării acestui proiect și asigurării câștigării licitației de către SC Tel Drum SA, Dragnea, cu ajutorul a doi funcționari publici, Mugur Bățăuș și Predescu Marin, ar fi obținut modificarea ilegală a proiectului tehnic, prin introducerea de condiții restrictive (cerința ca metoda obligatorie de stabilizare a balastului să fie varianta la rece in situ) și majorarea devizului lucrărilor aferente contractului de reabilitare a drumului. De asemenea, cu ajutorul celorlalți doi anterior menționați, l-ar fi determinat pe funcționarul desemnat cu predarea documentelor să folosească înscrisuri false și inexacte la organismul intermediar ADR Sud Muntenia, obținând astfel în mod injust finanțarea.Care este prejudiciul creat în dauna bugetului public

Cu referire la cele două contracte de reabilitare drumuri județene din Teleorman, prejudiciul creat în dauna bugetului public ar fi de: – 25.600.927 lei privind contractul DJ 701 (diferența dintre prețul ofertat de Tel Drum SA și prețul cel mai mic ofertat); – 5.742.872 lei contractul DJ 506 (diferența dintre devizul real prevăzut în proiect și devizul modificat).

Însumate, cele două valori reprezintă prejudiciu în dauna bugetului de stat și concomitent beneficiu necuvenit pentru firma câștigătoare SC Tel Drum SA, respectiv 31.343.799 lei.

În ceea ce privește infracțiunea ce aduce atingere intereselor financiare ale Uniunii Europene raportat la proiectul „Reabilitarea drumului județean DJ 506”, paguba reținută reprezintă întreaga valoare a proiectului, respectiv 62.482.442 lei.

În plus, în vederea sustragerii de la plata obligațiilor fiscale, SC Tel Drum SA, prin reprezentantul său, ar fi simulat, cu ajutorul unor firme cu comportament de tip fantomă, operațiuni comerciale fictive pe care le-a înregistrat în documentele contabile în perioada 2010-2012. În acest fel, SC Tel Drum SA s-ar fi sustras de la plata sumei totale de 1.229.388 lei, reprezentând TVA și impozit pe profit.

Ministerul Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene, precum și Ministerul Finanțelor – Agenția Națională de Administrare Fiscală s-au constituit părți civile în cauză. Consiliul Județean Teleorman nu s-a constituit parte civilă în procesul penal.

Pentru recuperarea prejudiciilor, în cauză s-au dispus măsuri asigurătorii. Dosarul a fost trimis spre judecare Tribunalului București, cu propunere de a se menține măsurile asiguratorii.

Această etapă a procesului penal reprezintă, conform Codului de procedură penală, finalizarea anchetei penale și trimiterea rechizitoriului la instanță spre judecare, situație care nu poate să înfrângă principiul prezumției de nevinovăție.